Végrehajtandó fogházbüntetésre ítélte a bíróság a halálos balesetet okozó sofőrt

A Debreceni Járásbíróság 2020. szeptember 14-én, előkészítő ülésen hirdetett határozatot annak a vádlottnak az ügyében, aki halálos balesetet okozott Debrecen és Hortobágy között a 33-as számú főúton. A férfi elismerte a terhére rótt bűncselekmény elkövetését, melyet a bíróság elfogadott, a tárgyaláshoz való jogáról a férfi lemondott.

A bíróság bűnösnek mondta ki a vádlottat halálos közúti baleset gondatlan okozása vétségében, ezért őt – az ügyészi indítvánnyal egyezően – 9 hónap végrehajtandó fogházbüntetésre ítélte, 1 évre pedig eltiltotta a közúti járművezetéstől.

A bíróság által megállapított tényállás szerint a vádlott 2019. július 12-én 14 óra 10 perc körül tehergépkocsival és a hozzá kapcsolt pótkocsival közlekedett a 33-as számú főúton Hortobágy felől Debrecen irányába, megközelítőleg 85-90 km/h sebességgel. Az útszakaszon engedélyezett legnagyobb haladási sebesség személygépkocsival 90 km/h, míg tehergépjárművel 70 km/h. A derecskei lakos haladása során a 33-as számú főút 82. kilométerszelvényéhez érve figyelmetlensége és járműve sebességének helytelen megválasztása miatt későn vette észre az előtte, forgalmi okból megálló személygépkocsit, amelynek - vészfékezése és balra kormányzása ellenére - 60 km/h sebességgel nekiütközött.

Az ütközéstől a személygépkocsi 50-55 km/h sebességre felgyorsulva nekiütközött az előtte, műszaki meghibásodás miatt az úttest szélére lehúzódott teherautó pótkocsijának. A személygépkocsi ezután begurult az úttest közepére, ahol kigyulladt. Az ütközést követően a vádlott által vezetett járműszerelvény lehaladt a menetirány szerinti bal oldali útárokba.

A baleset következtében a személygépkocsi 52 éves sofőrje olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a kórházban 2019. július 23-án elhalálozott. A baleset és a nő halála között közvetlen ok-okozati összefüggés állapítható meg. Az egyenes vonalvezetésű útszakaszon semmilyen, a láthatóságot korlátozó körülmény nem volt megállapítható, így amennyiben a többszáz méteres látótávolság mellett a vádlott nem esett volna késedelembe, még az általa megválasztott sebességtúllépés esetén is, megállítható lett volna a járműszerelvény, akár lassító fékezéssel is.

Dr. Tóth Ildikó bíró az indokolása során elmondta, hogy a vádlott akár 160 méterről is tudta volna észlelni, hogy az úttesten áll egy autó, ennek ellenére csak 55-60 méterre vette ezt észre. Ha a sofőr a megengedett sebességgel haladt volna, az 55-60 méter már akkor is féktávolságon belül volt, tehát rendkívül nagy figyelmetlenségről tett tanúbizonyságot. A büntető bíró hangsúlyozta, úgy nem lehet közlekedni, hogy 100 métereket teszünk meg és nem figyelünk arra, hogy mi történik előttünk az úton. Ez az oka a balesetnek.

A bíró a büntetés kiszabásakor súlyosító körülményként értékelte, hogy a vádlott büntettet előéletű, többször volt már közlekedési szabálysértés miatt felelősségre vonva, valamint azt, hogy kirívó gondatlanság, a teljesen figyelmetlen vezetés vezetett a baleset bekövetkezéséhez. Ugyanakkor enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy a férfi beismerte a bűncselekmény elkövetését és megbánó magatartást tanúsított.

A bíróság ítélete nem jogerős, a döntést az ügyész tudomásul vette, míg a vádlott és védője enyhítés miatt jelentett be fellebbezést. Az ügy a Debreceni Törvényszéken folytatódik.